بررسی علائم یائسگی و روش‌های بهبود این علائم

هورمون درمانی، درمان های دارویی غیر هورمونی، درمان های گیاه محور و درمان گیاهی جایگزین

 

1) مقدمه

هرساله حدود 25 میلیون خانم در سراسر دنیا یائسه می شوند و پیش بینی میشود تا سال 2030 تعداد خانم های یائسه به 1 میلیارد و 200 میلیون نفر برسد.(1) دریک ارزیابی مبتنی بر جمعیت که بر روی 386 خانم استرالیایی انجام شد، 86 درصد از آن­ها اظهار کردند که حداقل یکبار جهت بهبود علائم یائسگی به پزشک مراجعه و برای دریافت درمان مناسب مشاوره کرده اند.(2)

ارتباط مستقیمی بین یائسگی وعلائم شایع آن مانند گرگرفتگی، خشکی واژن و اختلال خواب (با تعریق یا بدون تعریق شبانه) وجود دارد، علاوه بر این درطول یائسگی خانم­ها ممکن است علائم افسردگی که مرتبط با تغییرات هورمون­هاست را داشته باشند و همچنین خانم های یائسه درمعرض خطر ابتلا به پوکی استخوان و بیماری­های قلبی وعروقی نیز قرار دارند(2).

علائم ناخوشایند دیگری از یائسگی نیز وجود دارند که شامل درد مفاصل و عضلات و افزایش و تغییرشکل بدن می باشد(2). همچنین در دوران یائسگی علاوه بر خشکی واژن علائم دیگری مانند بی اختیاری و سوزش ادرار نیز وجود داشته باشد و همچنین ممکن است عملکرد جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد(2).

2) مواردی از علائم اصلی یائسگی:

1 .2) علائم وازوموتور                      Vasomotor symptoms                                                          

علائم وازوموتور از جمله گرگرفتگی، بیشتر خانم­ها را دردوران یائسگی تحت تاثیر قرارمی­دهد، گرچه شدت و مدت زمان آن در افراد متفاوت است اما در85 درصد خانم­های یائسه گزارش شده است.گرگرفتگی در55 درصد خانم ها حتی قبل از یائسگی و شروع بی نظمی قاعدگی وجود دارد که خبر از ورود به دوران یائسگی می­دهد(2). ملبورن که شامل 438 زن می باشد، میانگین مدت زمان گرگرفتگی 2/5 سال است(5). 25 درصد از خانم­ها تا 5 سال یا کمی بیشتر از شروع دوران یائسگی احساس گرگرفتگی دارند. تجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده از 35445 زن طی مدت 4 سال، موید این نکته است که گرگرفتگی که بیشترین علامت آزاردهنده در دوران یائسگی است، حدود یکسال قبل از آخرین دوره قاعدگی شروع می شود و رفته رفته با ورود خانم­ها به دوران یائسگی شدت آن کاهش می­یابد(6).

علت گرگرفتگی احتمالا بدلیل نوسانات یا عدم تولید استروژن است. تصورمی شود کاهش سطح استروژن ممکن است باعث کاهش سطح سروتونین ودرنتیجه افزایش فعالیت گیرنده 5-هیدروکسی تریپتامین (سروتونین) (HT2A-B) درهیپوتالاموس شود، به این ترتیب سروتونین بیشتری آزاد می شود، که می تواند باعث فعال شدن گیرنده (HT2A-B) شود این فعالسازی دما راتغییر می دهد و منجر به گرگرفتگی می شود (7).

2 .2) اختلالات خواب و بیخوابی  Sleep disturbances/Insomnia                                                               

کیفیت خواب بطورکلی با افزایش سن دچارتغییر می­شود و در یائسگی بنظر می­رسد این مسئله بیشتر تحت تاثیر قرار می­گیرد. مشکل خانم­ها درخواب دو برابر مردان است که به دلیل تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی و یا افزایش سن است. با گذشت زمان گزارشات مربوط به مشکلات خواب درخانم ها افزایش می­یابد بطوریکه بیشتر از 50 درصد ازخانم ­ها اختلال در خواب را گزارش می­کنند. البته تغییرات هورمونی به تنهایی توضیح کاملی برای ارتباط بین دلیل اختلالات خواب و یائسگی نیستند. تعیین منشا اختلال خواب می­تواند به انتخاب درمان مناسب برای آن کمک کند و خانم­هایی که بیدارشدن شبانه را در ارتباط با تعریق شبانه گزارش می­دهند کاندید مناسبی برای هورمون درمانی هستند (2).

خانم­ها اغلب از سنین 40 سالگی به بعد، اختلالات خواب را نشان می دهند، که وضعیت اجتماعی واقتصادی پایین، نژاد و پایین بودن شادکامی زناشویی نیز می توانند از دلایل اختلالات خواب باشند. البته اختلال در سیستم تنفسی و سندروم پای بیقرار نیز باید درنظرگرفته شود. برای پی بردن به اختلالات خواب می توان به پلی سومنوگرافی (Polysomnography) که ابزار بالینی مفیدی است اشاره کرد(2).

3 .2) سندروم تناسلی-ادراری یائسگی (GSM)Genitourinary syndrome of menopause                     

بافتهای تناسلی-ادراری (Urogenital) به شدت نسبت به استروژن حساس هستند و نوسانات استروژن دردوران یائسگی و به دنبال آن سطح پایین آن پس از یائسگی می تواند این بافتها را شکننده کند. مطالعات متعددی نشان می‌دهد که حدود 27 تا 60 درصد ازخانم‌ها علائم متوسط یا شدید خشکی واژن را دردوران یائسگی نشان می‌دهند و همچنین علائمی مانند آتروفی واژن، تنگ وکوتاه شدن واژن و رحم نیز وجود دارند که برخلاف گرگرفتگی، با گذشت زمان و بدون درمان بهبود نمی­یابد.

هورمون درمانی در یائسگی (HRT)، یک درمان موثر برای بهبود آتروفی و خشکی واژن است. برای این منظور می­توان از استروژن سیستمیک یا واژینال استفاده نمود. اگرچه تجویز استروژن بصورت موضعی ارجحیت دارد زیرا دزهای پایین حتی بدون استفاده همزمان از پروژسترون برای رحم بی خطر است. اگرچه هورمون درمانی در بهبود تغییرات آتروفی واژن موثراست اما در بی‌اختیاری ادراری (Ul) موثرنیست. استفاده از هورمون درمانی خطر ابتلا به بی­اختیاری ادراری (Ul) را در بین خانم­ها افزایش داده وخصوصیات Ul رادربین خانم‌های علامت­دار بعد از یکسال استفاده تشدید می­نماید(2).

4 .2) افسردگی/مالیخولیا: Depression/Melancholy                                                                                

بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی منتشر شده در ژانویه 2020، دویست و شصت و چهار میلیون نفر در دنیا به افسردگی مبتلا هستند. یک پنجم ازجمعیت ایالات متحده دردوره زندگی خود یک دوره افسردگی را تجربه می کنند و به طور کلی معمولا خانم­ها دو برابر مردان به این بیماری مبتلا می­شوند. بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، کشور ما، ایران، در میان ده کشوری که بیشترین آمار ابتلا به افسردگی را دارند در جایگاه دهم قرار می­گیرد. اوج افسردگی معمولا در دهه­ی چهارم زندگی رخ می دهد. خانم­هایی که هیچ یک از علائم افسردگی را ندارند هنوز دو تا چهاربرابر بیشتر از مردان درمعرض ابتلا به بیماری افسردگی در دوران یائسگی هستند. سایرعوامل موثر درایجاد افسردگی دردوران یائسگی شامل خواب ضعیف، وقایع استرس­زا، عدم اشتغال، شاخص توده بدنی بالاتر، سیگارکشیدن، یائسگی زودرس و نژاد افراد می باشد. برخلاف اعتقادات قبلی، گرگرفتگی الزاما موجب بروزافسردگی نمی­شود. برخی نظریه­ای را ارائه داده اند که درآن گرگرفتگی می­تواند منجر به اختلال خواب و سپس خستگی روزانه وکیفیت پایین زندگی و در نهایت بروز علائم افسردگی شود. درحالیکه تحقیقات نشان می­دهد علائم افسردگی غالبا مقدم بر گرگرفتگی هستند (9).

 

3) انواع روش­های کنترل علام یائسگی:

یائسگی به عنوان پایان عمر تولید مثل خانم­ها قلمداد می­شود که عموما با توقف دائمی دوره­ی خونریزی آن­ها مشخص می­گردد (10). دوره­ی گذار یائسگی و تغییرات مرتبط با آن بسیار وسیع است. 3/50 تا 1/82 درصد از خانم­های یائسه علایم گرگرفتگی و تعریق شبانه را گزارش داده­اند (11 و 12). درمان­های دارویی که برای این علایم در دسترس هستند شامل روش­های هورمون درمانی جایگزینی (HRT) است اما این روش­ به ­طور مشخص تاثیراتی منفی در زمینه­ی سلامت قلبی عروقی و ابتلا به سرطان سینه دارد (13 و14) به ­طوریکه 40 تا 50 درصد خانم­ها در کشورهای غربی ترجیح می­دهند از روش مکمل مانند درمان­های گیاه-محور استفاده کنند(15 و 16).

در زمینه­ی درمان­های دارویی غیر هورمونی نیز طیف گسترده­ای از درمان­های گیاه-محور وجود دارد که ممکن است منجر به بهبودی علائم یائسگی گردد. این درمان­ها شامل استفاده­ی خوراکی از فیتواستروژن­ها از جمله رژیم غذایی برمبنای ایزوفلاون­های سویا، عصاره­ی سویا و درمان­های گیاهی ازجمله شبدر قرمز، کوهوش سیاه، گیاهان دارویی چینی و سایر گیاهان دارویی است (17).

1 .3) کنترل علائم سایکولوژیک:

در رابطه با افسردگی خط اول درمان عمدتا شامل روان درمانی، داروهای ضدافسردگی یا ترکیبی از آن باشد. درمان معمولا متناسب با ترجیح بیمار و شدت افسردگی انجام می شود. مهارکننده­های انتخابی بازجذب سروتونین، داروهای خط اول در درمان دارویی افسردگی هستند که شامل فلوکستین، سیتالوپرام، ایستالوپرام، سرترالین و پاروکستین است (2).

 

3.2) کنترل علائم فیزیولوژیک:

2.1 .3) هورمون درمانی:

طبق کلینیکال پرکتیس گایدلاین انجمن غدد درون ریز و متابولیسم(Endocrine Society Clinical Practice Guideline) که توسط انجمن منوپوز استرالیا، انجمن منوپوز بریتانیا، انجمن منوپوز و آندروپوز اروپا، انجمن غدد اروپا و انجمن بین المللی منوپوز نیز مورد بازبینی قرار گرفته است: هورمون درمانی موثرترین روش، برای درمان علائم وازوموتور و بقیه علایم کلیماکتریک (علائم گذر از پیش یائسگی به یائسگی) می باشد. مزایای این روش درمانی ممکن است برای بیشتر خانم­هادر فاز پس از یائسگی، کمتر از خطرات احتمالی آن باشد. البته در اینجا اشاره به خانم­هایی است که کمتر از 60 سال سن دارند یا کمتر از 10 سال از شروع یائسگی آن ها می­گذرد. تمامی خانم­ها می‌بایست قبل از شروع هورمون درمانی از نظر ریسک بیماری‌های قلبی و سرطان سینه مورد بررسی قرار گیرند و مناسب­ترین روش درمانی با در نظر گرفتن مزایا/خطرات احتمالی برای آن­ها در نظر گرفته شود (18). همچنین استفاده از استروژن واژینال با دوز پایین و اسپمیفن (Ospemifene) روش های درمانی موثری برای سندروم تناسلی-ادراری یائسگی هستند. همچنین برای کسانی که ترجیح می­دهند هورمون درمانی انجام ندهند، ژل های روان کننده­ها و مرطوب کننده های واژینال در دسترس هستند(18).

به­علاوه در  Endocrine Society Clinical Practice Guidelineآورده شده است که در خانم هائی که علائم گرگرفتگی تحمل پذیر دارند، روش های درمانی غیردارویی مانند کاهش دمای محیط، عدم مصرف الکل وغذاهای پرادویه و کاهش وزن و دروری از استرس پیشنهاد گردد(18). در حالی که در بیماران تحت درمان دارویی علائم وازوموتور متوسط تا شدید هستند، هورمون درمانی گزینه مناسبی نیست، داروهای مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین و داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین و اپی نفرین یا گاباپنتن یا پرگابالین، می توان استفاده نمود. برای بیمارانی که به درمان­های مذکور پاسخ مناسب نمی­دهند می­توان استفاده از کلونیدین را مورد نظر قرار داد (18).

همچنین موارد منع مصرف مطلق روش­های درمان هورمونی شامل مبتلایان به سرطان پستان و سرطان آندومتر، بیماری­های قلبی عروقی، بیماری فعال کبدی و خونریزی واژن است (19).

انجمن یائسگی در آمریکایی شمالی یک برنامه رایگان موبایل به نام MenoPro ارائه می دهد. این برنامه دسترسی افراد به مشاوره، جهت ارزیابی خطرات احتمالی هورمون درمانی در یائسگی را تسهیل می‌کند. این ابزار تصمیم گیری – که دارای یک حالت برای پزشکان و حالت دیگری برای بیماران است- گزینه های غیر هورمونی برای مدیریت علائم یائسگی را نیز به افراد ارائه می­دهد. پزشکانی که در مورد درمان­های هورمونی و غیر هورمونی آگاهی کامل دارند، می توانند با کمک به خانم­ها در انتخاب آگاهانه­ی روش درمانی مناسب، به کنترل علائم یائسگی در آن ها کمک نمایند(20).

 

2.2 .3) روش­های دارویی غیرهورمونی در کنترل علائم یائسگی:

Endocrine Society Clinical Practice Guideline در مورد داروهای بدون نسخه و روش­های درمانی جایگزین غیر هورمونی برای کنترل علائم وازوموتور توصیه هایی بدین شرح ارائه می­دهد: به بیمارانی که برای بهبود علائم وازوموتور از داروهای بدون نسخه و مکمل های درمانی استفاده می نمایند توصیه می گردد پیش از مصرف داروهای گیاهی، کوهوش سیاه، اسیدهای چرب امگا 3، شبدر قرمز و ویتامین ای و همچنین قبل از استفاده از روش های کنترل اضطراب، طب سوزنی، تکنیک تنفس و هیپنوتیزم با پزشک معالج خود مشورت نمایند. مطالعات بالینی انجام شده بر روی موارد مذکور نشان از تاثیرات متناقض آن ها در مقایسه با دارونما دارد، اما همچنان ممکن است تجربه ی استفاده از آن ها برای برخی از بیماران سودمند واقع شود. استفاده از استروژن های گیاهی (فیتواستروژن ها) باید با احتیاط همراه باشد چرا که بعضی از انواع آن ها که به صورت مکمل استفاده می شوند تاثیراتی مشابه استروژن دارند و این موضوع باید در مبتلایان به سرطان سینه مورد نظر قرار گیرد. هر چند به نظر می­رسد مصرف مکمل های حاوی سویا تاثیرنامطلوبی بر پیش آگهی سرطان سینه ندارند. در نهایت توصیه می شود تمامی خانم­ها در دوران پس از یائسگی، سبک زندگی مناسب با این دوران را در پیش بگیرند (18).

 

4 .3)بررسی اثر استفاده از درمان­های گیاه-محور برای کنترل علائم وازوموتور

Franco و همکاران (2016) در یک مرور سیستمیک و متا آنالیز در رابطه با استفاده از درمان­های گیاه- محور برای کنترل علائم یائسگی، با استفاده از پایگاه­های الکترونیکی اطلاعات Ovid MEDLINE, EM BASE, وCochrane Central ، تمام مقالات RCT که درمان­های گیاه محور را برای علائم گرگرفتگی، تعریق شبانه و خشکی واژن مورد مطالعه قرار داده بودند را بررسی کردند. در این مطالعه مقالات RCT با شرایط زیر مورد ارزیابی قرار گرفتند:

اثرات هر نوع درمان گیاه-محور در خانم­ها در هر سه مرحله­ی پیش یائسگی(perimenopausal)، یائسگی (menopausal) و پس از یائسگی) (postmenopausal درمقایسه با یک دارونما و یا بدون درمان  و تاثیر آنها در علایم گرگرفتگی، تعریق شبانه و خشکی واژن مورد بررسی قرار گرفته است وشامل تمام موارد زیر است:

گیاهان دارویی، سویا، ایزوفلاون، جنسینگ، کوهوش سیاه، Cimicifuga، ERr731 Rheum rhaponticum ،StJohn’s wort (گل راعی)، مکمل­های دارویی، داروهای سنتی، داروهای گیاهی چینی.

براساس این معیارها در نهایت 62 مقاله­ی RCT مور بررسی قرارگفتند که ازین تعداد 36 مقاله در مورد فیتواستروژن­ها، 16 مقاله در رابطه با کوهوش سیاه و 10 مقاله در مورد گیاهان دارویی بود. در مجموع این مقالات نتایج گزارش شده از 6653 زن مورد بررسی قرار گرفت. از این 62 مقاله، 21 مقاله در اروپا، 17 مقاله در آسیا و اقیانوسیه، 7 مقاله در آمریکای جنوبی و 7 مقاله در خاورمیانه بود. طول مداخلات درمانی در مقالات مورد بررسی از 4 هفته تا دوسال متغیر بود اما بیشتر مقالات یک دوره­ی 12 هفته­ای داشتند.

بررسی­ها نشان داد بین مصرف ترکیبات فیتواستروژن و بهبود تعدادی از علائم یائسگی همبستگی وجود دارد، از جمله کاهش ملایم در تعداد دفعات گرگرفتگی و خشکی واژن در حالی­که بین استفاده از این ترکیبات و کاهش دفعات تعریق شبانه کاهش معنی­داری وجود نداشت (17). این در حالی است که دو زیرگروه اصلی فیتواستروژن ایزوفلاون( isoflavone (و لیگنان (lignans) ترکیب شیمیایی مشابه استرادیول estradiol (یکی از فرم­های استروژن) دارند. بنابراین آشکار است که ویژگی­های مشابه استروژن داشته باشند. اما این مکانیسم عمل همچنین می­تواند تاثیرات نامطلوبی از جمله هیپرپلازی آندرومتر داشته باشد (17).

همچنین مطالعات ارتباط معنی داری بین استفاده از مکمل­های کوهوش سیاه (Cimicifuga racemose or Actaea racemosa) و کاهش علایم یائسگی نشان نداد. هنوز اطلاعات کافی در رابطه با ترکیبات موثر و مکانیسم عملکرد آن و همچنین اثرات احتمالی نامطلوب آن در دست نیست (17). همچنین در مطالعات، ارتباطی بین کاهش علایم یائسگی و مصرف گیاهان دارویی با منشا چین وجود نداشت درحالیکه مطالعه بر روی مصرف انواع جدیدتر این داروها از جمله عصاره ی ERr731(an extract isolated from Rheum rhaponticum) و (extract from pine bark) کاهش تعداد دفعات روزانه­ی گرگرفتگی را نشان داند که به نظر می رسد احتیاج به مطالعات بیشتری دارد (21).

 

4) درمان های گیاهی جایگزین برای کنترل علائم یائسگی:

با توجه به بررسی­ها و تحقیقات مورد بررسی در پژوهش حاضر، به نظر می­رسد نیاز به یک درمان غیر هورمونی جود دارد که علاوه بر کنترل معنی‌دار علایم یائسگی، کاملا بی­خطر بوده و تاثیرات منفی هورمون درمانی و سایر روش­های غیرهومونی و فیتواستروژن­ها را نداشته باشد. در این راستا به طور خلاصه به معرفی داروی گیاهی Gen Estro-G 100 پرداخته می­شود.

1 .4) ژن استروجی 100 (EstroG-100)

یک ترکیب گیاهی غیراستروژنی که از ترکیب عصاره­ی ریشه­ی سه گیاهPhlomis umbrosa ، Angelica gigas nakai وCynanchum wilfordii که بومی چین و دو کره هستند و به ترتیب ترکیبات فعال آن­ها عبارتست ازShanzhiside methyl ester، Decursin و Cinnamic acid تشکیل شده است.

EstroG-100 دارویی کاملا گیاهی و دارای تاثیر مهارکنندگی بر تکثیر سلول‌های سرطان سینه (رده‌ی سلولی MCF-7) است.

 

در یک مطالعه ی بالینی که به صورت دو سو کور تصادفی کنترل شده به بررسی اثرات درمانی یک عصاره ی گیاهی استروجی 100 (EstroG-100) بر روی علائم خانم ها در دوران پیش یائسگی، یائسگی و پس از یائسگی پرداخته شده است: این محصول ترکیبی از مقادیر استاندارد عصاره های (Cynanchum wilfordi) (Phlomis umbrosa) (Angelica gigas) می­باشد. این مطالعه به مدت 12 هفته بر روی 64 زن انجام شد که به طور تصادفی به دو گروه هدف(EstroG-100)  با 31 نفر و گروه کنترل (دارو نما) با 33 نفر، انجام گرفت. نتایج اولیه نشان دهنده ی تغییر در میانگین نمراتKupperman menopause index(KMI) ( که شدت 11 مورد از علائم یائسگی را اندازه گیری می­کند )و بهبود میزان خشکی واژن بود. در پایان 12 هفته، میانگین نمرات شاخص KMI به طور معنا داری در گروه هدف (EstroG-100) در مقایسه با گروه کنترل (دارونما) کاهش پیدا کرده بود)   0.01>P (. همچنین علائم مرتبط نظیر علائم وازوموتور، احساس گزگز (مورمور) شدن پوست، بی خوابی، اضطراب، افسردگی، سرگیجه، خستگی و دردهای مفصلی استخوانی به طور معناداری در گروه هدف (EstroG-100) در مقایسه با گروه کنترل (دارونما) بهبود پیدا کرده بودند 05).0 >P  (.  بر اساس یافته­ها بهبود معناداری در علامت خشکی واژن در شرکت کنندگان گروه هدف (EstroG-100) در مقایسه با گروه کنترل (دارونما) مشاهده شد05) .0 >P  (. از این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که استروجی 100 (EstroG-100) به طور معناداری باعث بهبود علائم ناخوشایند یائسگی در خانم­ها در دوران پیش یائسگی، یائسگی و پس از یائسگی می گردد بدون اینکه موجب افزایش وزن یا عارضه­ی ناخواسته ی جدی در آنان شود (22).

ارزیابی میزان ایمنی و اثرگذاری عصاره­ی گیاهی Gen EstroG-100 بر علایم یائسگی:

دریک مطالعه­ی کلینیکی 12 هفته­ای و چند مرکزی، تصادفی، دو سر کور وکنترل شده توسط دارونما که به صورت مشترک در 4 مرکزِ دانشگاهی به مدت 12 هفته و بر روی 96 خانم در رده سنی 40 تا 70 ساله توسط Duck-Joo و همکاران انجام شد؛ افراد روزانه دو بار و هر بار یک تبلت 638 میلی­گرم Gen EstroG-100 دریافت می­کردند. نتایج نشان داد که پس از گذشت 12 هفته 10 مورد از علایم یائسگی شامل گرگرفتگی، احساس گزگز، عصبی بودن، روحیه­ی نامطلوب، سرگیجه، خستگی، مورمور، دردهای روماتیسمی، خشکی واژن و بی­خوابی به­طور معنی داری05).0 >P  (. بهبود یافتند در حالیکه تغییر معنی داری در میزان ضخامت آندومتر، وزن فرد، شاخص توده­ی بدنی (BMI) ، میزان E2 و FSH مشاهده نشد(23).

 

ارزیابی فعالیت استروژنی ترکیب عصاره­ی ریشه­ی سه گیاهPhlomis umbrosa ، Angelica gigas nakai وCynanchum wilfordii:

در این Se Jong و همکاران ایمنی بودن این ترکیب گیاهی از طریق بررسی خاصیت استروژنی آن در شرایط In vitro بر روی رده سلولی سرطانی Hela9903 و MCF-7 انجام گرفت. برای این کار از تست گایدلاین 455(TG 455) استفاده گردید و میزان رونویسی ژن های گیرنده­های انسانیِ استروژنی آلفا در رده سلولی سرطانی Hela9903 Transfected مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد ترکیب گیاهی مذکور به دلیل عدم اتصال با گیرنده­های استروژنی آلفا (α) و بتا (β) فعالیت استروژنی از خود نشان نداده و سبب تحریک پروموتر ژن های مرتبط با پاسخ استروژن در سلول های MCF-7 نیز نگردید و تاثیری بر روی بیان ژن­های هدف ER نیز نداشت. علاوه بر آن فرآیند تکثیر سلول­های MCF-7 مشاهده نشد و افزایش وزن رحم در موشه­های اورکتومی شده نیز رخ نداد. نتایج مطالعه نشان می دهند که این ترکیب می تواند به عنوان یک داروی گیاهی ایمن و موثر برای پیشگیری و مداخله­ی درمانی در کارسیژن استروژنی در خانم­های یائسه مورد استفاده قرار گیرد.(24)

 

5) نتیجه گیری:

بر اساس مقالات مرور شده و همچنین Endocrine Society Clinical Practice Guideline هورمون درمانی به عنوان خط اول کنترل علائم یائسگی در خانم­های زیر 60 سال می باشد که کمتر از ده سال از زمان یائسگی آن ها می­گذرد. خانم­ها می­باید قبل از شروع درمان از نظر ابتلا به سرطان سینه و بیماری­های قلبی عروقی مورد بررسی قرار گیرند. برای بیمارانی که کاندید مناسبی برای هورمون درمانی نیستند می­توان از مهارکننده­های انتخابی بازجذب سروتونین و داروهای مهارکننده­ی انتخابی بازجذب سروتونین و اپی نفرین یا گاباپنتن یا پرگابالین، استفاده نمود .مطالعات بالینی انجام شده بر روی فیتواستروژن­ها نتایج متناقضی نشان می دهد که تاثیرات آن­ها در مقایسه با دارونما دارد، اما همچنان ممکن است تجربه­ی استفاده از آن­ها برای برخی از بیماران سودمند واقع شود. همچنین استفاده از فیتواستروژن­ها باید با احتیاط همراه باشد چرا که بعضی از انواع آن­ها که به صورت مکمل استفاده می­شوند تاثیراتی مشابه استروژن دارند و این موضوع باید در مبتلایان به سرطان سینه مورد نظر قرار گیرد. در نهایت یک ترکیب گیاهی غیراستروژنی که از ترکیب عصاره­ی ریشه­ی سه گیاهPhlomis umbrosa ، Angelica gigas nakai وCynanchum wilfordii که بومی کره جنوبی هستند و به ترتیب ترکیبات فعال آن­ها عبارتست از Shanzhiside methyl ester، Decursin و Cinnamic acid است که در مراحل مختلف یائسگی می تواند به عنوان درمان گیاهی جایگزین طبق تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

 

فهرست منابع:

 Hill K., 1996. The demography of menopause. Journal of Maturitas(23), 2:113-127

  1. Santoro N., Epperson C. N., Mathews, S. B. 2015. Menopausal Symptoms and Their Management. Endocrinol Metab Clin North Am. 44(3): 497-515.
  2. https://menopause.northwestern.edu/content/stages-menopause
  3. https://www.healthline.com/health/menopause/difference-perimenopause
  4. Col NF, Guthrie JR, Politi M, et al. Duration of vasomotor symptoms in middle-aged women: a longitudinal study. Menopause. 2009; 16:453–457. [PubMed: 19188852]
  5. Politi MC, Schleinitz MD, Col NF. Revisiting the duration of vasomotor symptoms of menopause: a meta-analysis. J Gen Intern Med. 2008; 23:1507–1513. [PubMed: 18521690]
  6. Kligman L, Younus J. Management of hot flashes in women with breast cancer. Curr Oncol. 2010; 17:81–86. [PubMed: 20179808]
  7. https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/polysomnography/about/pac-20394877
  8. Freeman EW, Sammel MD, Lin H. Temporal associations of hot flashes and depression in the transition to menopause. Menopause. 2009; 16:728–734. [PubMed: 19188849]
  9. Hasper I, Ventskovskiy BM, Rettenberger R, Heger PW, Riley DS, Kaszkin-Bettag M. Long-term efficacy and safety of the special extract ERr 731 of Rheum rhaponticum in perimenopausal women with menopausal symptoms. Menopause. 2009;16 (1):117-131.
  10. DibonaventuraMD, Chandran A, Hsu MA, Bushmakin A. Burden of vasomotor symptoms in France, Germany, Italy, Spain, and the United Kingdom. Int JWomens Health. 2013;5:261-269.
  11. Reed SD, Lampe JW, Qu C, et al. Self-reported menopausal symptoms in a racially diverse population and soy food consumption. Maturitas. 2013;75(2):152-158.
  12. Rossouw JE, Prentice RL, Manson JE, et al. Postmenopausal hormone therapy and risk ofcardiovascular disease by age and years since menopause. JAMA. 2007;297(13):1465-1477.
  13. Beral V; MillionWomen Study Collaborators. Breast cancer and hormone-replacement therapy in theMillionWomen Study. Lancet. 2003;362 (9382):419-427.
  14. Vashisht A, Domoney CL, CronjeW, Studd JW. Prevalence of and satisfaction with complementary therapies and hormone replacement therapy in a specialist menopause clinic. Climacteric. 2001;4(3): 250-256.
  15. Hsu CC, Kuo HC, Chang SY,Wu TC, Huang KE. The assessment of efficacy of Diascorea alata for menopausal symptom treatment in Taiwanese women. Climacteric. 2011;14(1):132-139.
  16. Franco, O. H., Chowdhury, R., Troup, J., Voortman, T., Kunutsor, S., Kavousi, M., Oliver-Williams, C. and Muka, T., 2016. Use of Plant-Based Therapies and Menopausal Symptoms A Systematic Review and Meta-analysis. Journal of American Medical Association. 315(23):2554-2563.
  17. Cynthia A. Stuenkel, Susan R. Davis, Anne Gompel, Mary Ann Lumsden, M. Hassan Murad, JoAnn V. Pinkerton, and Richard J. Santen. 2015. Treatment of Symptoms of the Menopause: An Endocrine Society Clinical Practice Guideline. J Clin Endocrinol Metab: 100(11):397.
  18. Shifren J.L., Crandall C. J., Manson E. J., 2019. Menopausal Hormone Therapy. Journal of American Medical Association; 321: 2458-2459.
  19. Manson J. E. and Kaunitz. A. M., 2016. Menopause Management- Getting Clinical Care Back on Track. The new England journal of medicine. Massachusetts Medical Society.803- 806.
  20. Katherine M. Newton, PhD; Susan D. Reed, MD MPH; Andrea Z. LaCroix, PhD; Louis C. Grothaus, MS; Kelly Ehrlich, MS; and Jane Guiltinan, ND., 2006. Treatment of Vasomotor Symptoms of Menopause with Black Cohosh, Multibotanicals, Soy, Hormone Therapy, or Placebo A Randomized Trial. American College of Physicians, Ann Intern Med. 2006; 145(12):869-879.
  21. Chang A., Kwak B. Y., Kwonteak Y. and Kim , 2012. The Effect of Herbal Extract (EstroG-100) on Pre- Peri- and Post-Menopausal Women: A Randomized Double Blind, Placebo- controlled study. PHYTOTHERAPY RESEARCH (26): 510- 516.
  22. Duck-Joo L. and Seok-Kyo S., The Evaluation of the Efficacy and Safety of Herbal Extract (PAC-EX01: EstroG-100) on Menopausal Symptoms: 12 weeks, Multi Center, A randomized, Double Blind Placebo-Controlled Clinical Study. Department of Family Medicine, Ajou University Medical Center and Department of Obstetrics and Gynecology, Severance Hospital, Yonsei University.
  23. Se Jong K., Sun Woo J., Gi-Ho L., Yong An K. and Hye Gwang J. 2017. Evaluation of Estrogenic Activity of Extract from the Herbal Mixture Cynanchum wilfordii Hemsley, Phlomis umbrosa Turczaninow and Angelica gigas Nakai. Journal of Toxicological Research. 33(1):71-77.
  24. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/depression

 

دانلود مقاله بررسی علائم یائسگی و روش­های بهبود