اهمیت تغذیه با شیر مادر

طبق پروتکل های سازمان بهداشت جهانی تغذیه با شیر مادر هم در زایمان های طبیعی و هم در سزارین باید در ساعات ابتدایی پس از تولد انجام شود. با تغذیه توسط شیر مادر در ساعات ابتدایی تولد، میزان مرگ و میر نوزادان در ماه اول کاهش می یابد. همچنین تغذیه با شیر مادر در ساعات آغازین تولد به تنظیم درجه حرارت بدن نوزاد و تنظیم ضربان قلب و تنفس نوزاد کمک می کند. با تغذیه توسط شیر مادر ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد شکل می گیرد. از طرفی سبب انقباض سریع تر رحم مادر، کنترل خون ریزی مادر می شود و همچنین اضطراب مادر و کودک کاهش می یابد. در مواردی مشاهده شده است کولونازیسون روده مادر بر جنین اثر می گذارد و از عفونت های آتی تنفسی و گوارشی جلوگیری می کند.
بنابراین ماماها در ساعت اول زایمان به مادران آموزش شیردهی می دهند و تماس پوست به پوست و شیردهی انجام می شود. البته توصیه پزشکان به مادران این است که در تمام دوران بارداری با ماماها در ارتباط نزدیک باشند. بنابراین ما به مادران توصیه می کنیم در طی بارداری تغذیه سالم داشته باشند که پس از تولد نوزاد مواد مغذی لازم از طریق شیردهی تامین شود.
بعضی از مادرها نگران هستند و عنوان می کنند مقدار شیر آن ها کم است. باید به آنها گفت مقدار آغوزی که در ساعت های اول تولد از سینه ترشح می شود برای نوزاد کافی است. شیردهی را به هیچ وجه قطع نکنند و در شش ماه اول صرفا باید نوزاد با شیر مادر تغذیه کند و پس از آن تا 2سالگی در کنار شیرمادر از غذاهای کمکی استفاده شود.

توصیه های دکتر بهناز عطار شاکری

 

دکتر حمید رضوانیان-هفته تغذیه با شیر مادر