acne-scars

تاثیر زینک بر پوست

پوست بزرگترین اندام بدن است و نیاز فیزیولوژیکی بالایی به تغذیه دارد، بنابراین بسیار مهم است که نقش تغذیه و سلامت پوست را جدی بگیرید. پس اگر می خواهید پوستی سالم داشته باشید، باید از آن به خوبی محافظت کرده و تغذیه مناسبی داشته باشید.

روی (زینک) یک ماده معدنی ضروری است که در تقسیم و رشد سلولی، تقویت سیستم ایمنی، باروری، تنظیم هورمون ها، عملکرد تیروئید، سلامت چشم و بهبود زخم نقش دارد. زینک همچنین برای سلامت پوست و زیبایی، تشکیل کلاژن و ترمیم زخم ضروری است. بیش از 300 فرآیند آنزیمی در بدن به روی نیاز دارد. علائم کمبود شامل کندی رشد، سطح پایین انسولین، کاهش اشتها، ریزش مو، پوست خشن و خشک، ایجاد آکنه، تاخیر در ترمیم زخم ها، حس چشایی و بویایی ضعیف، اسهال و حالت تهوع است. بدن حدود 2 گرم روی دارد. که بیشتر در غده پروستات، چشم ها، مغز، کبد، کلیه، استخوان ها و ماهیچه ها یافت می شود.

مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر 30 درصد از جمعیت جهان با کمبود روی روبرو هستند و 75000 مورد در سال مرگ ناشی از کمبود روی ثبت شده است.

ارتباط سلامت پوست و زینک

روی (زینک) نقش مهمی در سلامت پوست دارد. برای سنتز پروتئین و ترمیم زخم مورد نیاز است و یک آنتی اکسیدان حیاتی است. همچنین این ماده معدنی به انتقال ویتامین A از کبد و متابولیسم امگا 3 کمک می کند. حتی کمبودهای خفیف روی می تواند تولید کلاژن، متابولیسم اسیدهای چرب و ترمیم زخم را مختل کند.

روی برای ساختن کراتین و تشکیل پروتئین ساختاری پوست، (کلاژن) مورد نیاز است. در واقع کلاژن در پوست توسط آنزیم های وابسته به روی به نام کلاژناز تولید می شود.

پوست حاوی مقدار نسبتا زیادی روی (5٪) است که عمدتا در اپیدرم یافت می شود. به دلیل فراوانی آن در اپیدرم کمبود خفیف زینک به سرعت منجر به زبری پوست و اختلال در بهبود زخم می شود.

آکنه 

زینک اغلب در درمان و کنترل آکنه استفاده می شود. این ماده معدنی، فعالیت کراتینوسیت ها و پاسخ التهابی باکتری ها را کاهش می دهد و موجب بهبود ایمنی می گردد. همچنین مطالعات نشان داده که افراد مبتلا به آکنه سطح کمی از زینک را دارند و مکمل آن می تواند آکنه را بهبود بخشد.

اگزما

کمبود روی در اغلب مبتلایان به اگزما مشاهده می شود. در سال 1999 مطالعه ای در ارتباط با درماتیت تماسی منتشر شد که در آن 73 درصد از بیماران مبتلا به اگزما با دریافت 60 میلی گرم روی در روز به مدت یک ماه بهبودی کامل یافتند. همچنین مطالعه دیگری که سطح سرمی فلزات کمیاب را در بیماران مبتلا به اگزما را مورد بررسی قرار داده بود، نشان داد که مواد معدنی ضروری مانند زینک، سلنیوم و آهن، در افراد دارای اگزما کمتر از گروه شاهد بود. در سال 2010 در مجله Pediatric Allergy and Immunology  نیز مقاله ای منتشر شده که نشان داد سطح پایین زینک و مس با اگزمای نوزادان ارتباط دارد.

عفونت های پوستی و زخم ها

زینک به تنهایی یا به عنوان یک درمان کمکی براساس عملکردهای تنظیمی نوتروفیل ها و ماکروفاژها، سایتوکین های التهابی و فعالیت سلول های کشنده/فعالیت فاگوسیتیک در درمان عفونت های پوستی مفید است. این ماده معدنی معمولا در درمان زخم ها و زخم های مزمن پا استفاده می شود.

بنابراین نقش زینک را در سلامت پوست نمی توان نادیده گرفت. بسیار مهم است که هم بزرگسالان و هم کودکان روزانه مقدار توصیه شده روی یا زینک را دریافت کنند. میزان مصرف برای زنان 8 میلی گرم و برای مردان 11 میلی گرم است.

همچنین لازم به ذکر است که بدن انسان با کمک پروتئین های غنی از آمینو اسید سیستئین، روی را جذب می کند. اگر رژیم غذایی شما سیستئین کمی دارد، بدن شما نمی تواند روی را جذب کند.

 

References:

  1. Lansdown, A.B.; Mirastschijski, U.; Stubbs, N.; Scanlon, E.; Agren, M.S. Zinc in wound healing: Theoretical, experimental, and clinical aspects. Wound Repair Regen. 2007, 15, 2–16.
  2. Dermatology 2001; 203:135–140 Multicenter Randomized Comparative Double-Blind Controlled Clinical Trial of the Safety and Efficacy of Zinc Gluconate versus Minocycline Hydrochloride in the Treatment of Inflammatory Acne Vulgaris.
  3. Paediatric Allergy and Immunology 2010: ‘Serum levels of heavy metals in childhood eczema and skin diseases: Friends or foes’.
  4. Kam-Lun E. Hon Shuxin Susan Wang Emily C. W. Hung Hugh S. Lam Heike H. K. Lui Chung-Mo Chow Gary K. W. Ching Tai-fai Fok Pak-Cheung Ng Ting-Fan Leung.
  5. Zinc in wound healing: theoretical, experimental, and clinical aspects Wound Repair Regen. 2007 Jan-Feb; 15(1):2-16.

دانلود مقاله تاثیر زینک بر پوست