اثربخشی عصاره گیاهی استروجی100 بر تسکین گرگرفتگی در زنان یائسه

این مطالعه بین ماه‌های فوریه و می سال 2021 در کلینیک زنان بیمارستان‌های طالقانی و امام حسین وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر روی زنان یائسه‌ مراجعه کننده به دو بیمارستان که از وضعیت گرگرفتگی در دوران یائسگی شکایت داشتند، انجام شد. یک گروه از زنان دو کپسول عصاره گیاهی استروجی را روزانه به مدت 12 هفته دریافت کردند و گروه کنترل دو کپسول دارونما را روزانه به مدت 12 هفته دریافت نمودند. در نهایت، فراوانی و شدت گرگرفتگی گزارش و در طول 12 هفته درمان، مقایسه شد.

از 120 شرکت‌کننده‌ای که به صورت تصادفی انتخاب شدند، 35 نفر برای هر گروه وارد تحلیل نهایی شدند. در هفته سوم، شرکت‌کنندگان گروه کنترل به طور معنی‌داری گزارش دادند که گرگرفتگی متوسط بیشتری نسبت به گروه مصرف کننده استروجی داشتند. در هفته ششم، گرگرفتگی‌های خفیف، متوسط، و شدید به طور معنی‌داری در گروه مصرف کننده استروجی، کمتر از گروه دیگر گزارش شد.

نتیجه‌گیری این مطالعه نشان داد که عصاره گیاهی استروجی100 می‌تواند گرگرفتگی در زنان یائسه را بهبود بخشد.

گرگرفتگی‌ها احساسات موقتی گرما هستند که عمده زنان یائسه آن را تجربه می‌کنند. این افراد از تعریق، احساس گرما، تپش قلب، اضطراب و تحریک‌پذیری شکایت دارند. این پدیده نتیجه گشاد شدن عروق پوستی و کاهش دمای بدن است. شدت گرگرفتگی‌ها ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند آب و هوا، رژیم غذایی، سبک زندگی، نقش‌های اجتماعی زنان، نگرش‌ها نسبت به پایان زندگی، باروری و پیری قرار داشته باشد.

آزاردهنده بودن گرگرفتگی‌ها در سال‌های اخیر مداخلات پزشکی را برانگیخته است. درمان های جایگزین هورمونی (HT)، به ویژه با استروژن‌ها، تا زمانی که عوارض جانبی زیاد آنها اشکار نبود، بیشتر استفاده می‌شد. نگران‌کننده‌ترین عارضه جانبی استفاده از هورمون های جایگزین،  افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های وابسته به هورمون مانند سرطان سینه است.

بنابراین، پزشکان برای تسکین علائم یائسگی، مکمل ها را به کار بردند. در بین مکمل‌های گیاهی، استروجی100™ در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این محصول، ترکیبی از عصاره ریشه سه گیاه ( Cynanchum wilfordii Hemsley, Phlomis umbrosa Turczaninow, and Angelica gigas Nakai), است که فوایدی از جمله اثرات ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی، ضدسرطان و خواص ضدآترواسکلروز دارند. علاوه بر این، استروجی100™ می تواند همان اثرات هورمون درمانی را در تسکین گرگرفتگی‌ داشته باشد. بر اساس مطالعات قبلی، استروجی100 بهبود علائم یائسگی را بدون ایجاد اثرات جانبی به دنبال داشته است.

 

اطلاعات بیشتر درباره محصول