یائسگی در محیط کار

روز جهانی یائسگی 2023

روز جهانی یائسگی هر ساله در روز 18 اکتبر برگزار می شود تا آگاهی در مورد یائسگی در محیط کار و سلامت زنان افزایش یابد. هدف از برگزاری این روز آموزش زنان، مردان، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، مطبوعات و رسانه‌ها در مورد تغییرات فیزیکی و عاطفی است که در طول یائسگی رخ می‌دهد، و همچنین این روز بستری برای به چالش کشیدن باورهای نادرست در مورد موضوع یائسگی و ترویج بحث‌های آزاد در مورد این دوره انتقال مهم در زندگی خانم ها است.

تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی می تواند تأثیرات گسترده ای بر سلامت قلب و عروق داشته باشد. انجمن بین المللی یائسگی (IMS)  موضوع روز جهانی یائسگی سال 2023 را “بیماری های قلبی عروقی” اعلام کرده است. بیماری های قلبی عروقی یک چالش قابل توجه و اغلب دست کم گرفته شده برای زنان در محل کار ایجاد می کند. خواسته ها و عوامل استرس زای کار در محیط کار مدرن، همراه با عوامل بیولوژیکی منحصر به فرد برای زنان، می تواند در ایجاد و تشدید بیماری های قلبی عروقی نقش داشته باشد.

یائسگی در محیط کار

زنان یائسه از نظر دموگرافیک، بیش از 25 درصد از نیروی کار را تشکیل می‌دهند. بیشتر از 60 درصد آنها اظهار می کنند زمانی که علائم یائسگی آنها کنترل نشود، به طور قابل توجهی عملکرد کاری آنها تحت تأثیر قرار گرفته و حتی باعث می شود برخی از آنها مشاغل خود را رها کنند. یائسگی می تواند زندگی کاری زنان را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا علائم یائسگی یا شرایط کاری می تواند بر توانایی آنها برای تمرکز یا ایفای بهترین عملکرد در نقش خود تأثیر بگذارد. در یک نظرسنجی که انجمن یائسگی بریتانیا از 1000 نفر در بریتانیا انجام داد، دریافت که 45٪ از زنان احساس می کنند که علائم یائسگی تأثیر منفی بر کار آنها دارد و 47٪ اعلام کردند به دلیل علائم یائسگی نیاز به یک روز مرخصی دارند، اما دلیل واقعی آن را به کارفرمای خود نمی گویند. متأسفانه به دلایل انگ فرهنگی و فقدان سیاست های اجتماعی در این خصوص، تعداد زیادی از زنان در سکوت از این موضوع رنج می برند که می‌تواند به اثرات منفی بر سلامتی آنها منجر شود.

در یک مطالعه مرتبط با کار در دوران یائسگی، 72 درصد از زنان ابراز کردند محل کار آنها از نظر میزان حمایت در دسترس برای افرادی که علائم یائسگی را در محل کار تجربه می کنند، نیاز به بهبود دارد. از آنجایی که زنان اغلب تمایلی به مطرح کردن این موضوع به مدیران خود یا اصرار برای حمایت و راه‌حل‌های بهتر ندارند، کارفرمایان باید پیشگیرانه اما محترمانه رفتار کنند تا بهترین شرایط حمایتی را برای نیروی کار زن خود انجام دهند. راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از طریق آنها شرایطی را در محیط کار فراهم نمود تا برای خانم هایی که دوران یائسگی خود را سپری می کنند، محل کار محیط مناسبی باشد. این شرایط می‌تواند شامل ایجاد برنامه‌های کاری انعطاف‌پذیرتر، آموزش و ارائه اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی و افزایش آگاهی و دانش در مورد این موضوع باشد. تحقیقات نشان می دهد که 50 درصد از زنان در مورد یائسگی، نحوه بحث در مورد آن و کنترل علائم آگاهی زیادی ندارند. از طریق ارائه حمایت و راهنمایی در مورد یائسگی، زنان می‌توانند برای رویارویی با چالش‌های خاص در محیط کار مجهزتر شوند و این توانایی را داشته باشند که بدون ترس از قضاوت یا انگ، در مورد مسائل خود آشکارا صحبت کنند.

محیط کار استاندارد

BSI، سازمان ملی استاندارد بریتانیا، پس از مشاوره گسترده با کارشناسان و مردم، استاندارد قاعدگی و یائسگی در محل کار را منتشر کرد. این راهنما توصیه‌های عملی برای استانداردهای محل کار و همچنین استراتژی‌هایی برای قرار گرفتن در کنار طرح‌های رفاهی موجود، جهت برآوردن نیازهای کارکنانی که یائسگی را تجربه می‌کنند، ارائه می‌کند.

این استاندارد به دنبال تحقیقاتی که نشان داد به صورت تخمینی ۱۰ درصد از زنانی که یائسگی را تجربه می‌کنند، کار خود را به دلیل علائم یائسگی (از گرگرفتگی گرفته تا سرگیجه، بی‌خوابی، سفتی ماهیچه‌ها، درد مفاصل و …) ترک می کنند، تدوین شد. این راهنما به گونه ای طراحی شده است که سازمان ها را قادر می سازد نیازهای کارکنان را اولویت بندی کنند و با از دست دادن بالقوه کارکنان ماهر که ممکن است در اوج موفقیت شغلی و کارایی خود باشند، مقابله کنند. هدف این استاندارد ارائه نمونه هایی از شیوه های خوب برای کارکنان، از جمله راهنمایی خط مشی، طراحی کار، فرهنگ محل کار و جنبه فیزیکی کار است. برآوردها نشان می دهد که تا سال 2025، حدود بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان یائسگی را تجربه کنند که حدود 12٪ از جمعیت جهان را تشکیل می دهد. بنابراین تدوین استاندارد محیط کار در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است.

مراحلی که باید در ایجاد استاندارد محیط کار در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • در نظر گرفتن فرهنگ محیط کار برای تعیین اینکه آیا آگاهی کلی از قاعدگی و یائسگی وجود دارد و آیا به کارکنان فرصت هایی برای گفتگوهای آزاد یا درخواست حمایت داده می شود؟
  • بررسی اینکه آیا مدیران ارشد و مدیران منابع انسانی در این مورد به طور مناسب آموزش دیده اند یا منابع مناسبی برای درک تأثیر بالقوه قاعدگی و یائسگی دریافت می کنند؟
  • بررسی اینکه آیا در محیط کار امکاناتی مانند توالت یا رختکن مجزا، یا فضاهای ریکاوری ساکت وجود دارد که به راحتی قابل دسترسی هستند یا خیر؟
  • بررسی اینکه آیا در محیط کار سیاست های مربوطه در مورد بیماری و غیبت، کار انعطاف پذیر و غیره در خصوص قاعدگی و یائسگی در نظر گرفته می شود یا خیر؟
  • بررسی این موضوع که آیا طرح های کاری انعطاف پذیر برای جنبه‌هایی مانند زمان‌بندی زمان استراحت، دسترسی به سرمایش یا گرمایش فردی، و فرصت‌هایی برای نشستن یا حرکات کششی وجود دارد یا خیر؟

اهداف تدوین استاندارد یائسگی در محیط کار:

  • افزایش آگاهی در مورد یائسگی و تأثیر آن بر سلامت جسمی و عاطفی زنان
  • ترویج درک و همدلی با زنانی که یائسگی را تجربه می کنند.
  • ایجاد محیطی فراگیر و حمایتی برای زنانی که دوران یائسگی خود را سپری می کنند.
  • تشویق زنان به گفتگوی باز و آموزش در مورد یائسگی برای از بین بردن انگ فرهنگی و اجتماعی

منبع این مطلب:

 

https://www.wellityglobal.com/post/world-menopause-day-2023-menopause-in-the-workplace