پیشگیری از بارداری: برای زنان در سنین بالا

زنان اغلب وسوسه می‌شوند قبل از اینکه قاعدگی‌شان به طور کامل متوقف شود، روش های پیشگیری از بارداری را کنار بگذارند. اگرچه باروری در این مرحله از زندگی کم است، اما صفر نیست. بارداری برنامه ریزی نشده در سنین بالاتر می تواند برای هر زن ویرانگر باشد و انتخاب های دشواری را به همراه داشته باشد. بنابراین متخصصان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند تا زمانی که تخمک گذاری و احتمال بارداری در زنان وجود دارد، به پیشگیری از بارداری ادامه دهند. زنان در اواخر سال‌های باروری ممکن است قاعدگی‌های سنگین، نامنظم یا دردناک داشته باشند که باید هنگام انتخاب روش پیشگیری از بارداری در نظر گرفته شوند. بسیاری از زنان در این مرحله از زندگی به درمان جایگزینی هورمون (HRT) نیز فکر می کنند.

چه زمانی می توان پیشگیری از بارداری را متوقف نمود؟

قوانین کلی ادامه پیشگیری از بارداری برای موارد زیر است:

یک سال دیگر پس از آخرین دوره قاعدگی در خانم های 50 سال یا بیشتر

دو سال دیگر پس از آخرین دوره قاعدگی در خانم های زیر 50 سال

عوامل موثر بر باروری

باروری در زنان پس از اواسط تا اواخر  دهه 30 سالگی به طور چشمگیری کاهش می یابد. دلیل اصلی این امر کاهش کیفیت تخمک های تولید شده در تخمدان زنان است. بارداری بعد از 50 سالگی نادر است.

 

زنانی که پس از 40 سالگی تحت درمان های باروری قرار می گیرند، شانس پایینی برای بارداری دارند. با این حال، طبق بررسی های گسترده یک زن مسن می تواند با استفاده از تخمک های اهدا کننده سالم از یک زن جوان تر، با موفقیت باردار شود. مسن ترین زنی که در حال حاضر با این روش صاحب فرزند شده 65 سال سن دارد. رحم یک زن مسن می تواند برای حمایت از بارداری در سنین بعد از یائسگی طبیعی تحریک شود. این موضوح به وضوح نشان می دهد که محدودیت اصلی برای یک بارداری موفق به کیفیت یا کمبود تخمک بستگی دارد و نه به عملکرد رحم.

 

یکی دیگر از عوامل موثر بر بارداری در سنین بالاتر، تکرر فعالیت جنسی است. مطالعات نشان داده است که زنان متاهل 40 ساله به طور متوسط ​​نصف زنان متاهل 20 ساله رابطه جنسی دارند. با این حال، با نرخ بالای طلاق، افراد ممکن است روابط جدیدی را در این مرحله از زندگی و افزایش فعالیت جنسی آغاز کنند.