معرفی سه مکمل مهم برای کودکان

معرفی سه مکمل مهم برای کودکان

بدن کودکان به مکمل‌های زیادی برای رشد و سالم ماندن احتیاج دارد. به همین منظور نیاز است که والدین نسبت به تغذیه کودکان توجه ویژه‌ای داشته باشند. هر مکمل چه در صورت کم مصرف شدن و چه در صورت مصرف بیش از حد، آثار منفی بر بدن کودکان خواهد داشت. در این مقاله از بهستان بهداشت نکاتی را درباره مکمل‌ها توضیح می‌دهیم که دانستن آن‌ها برای تمام والدین ضروری است.

مکمل ویتامین D

دریافت کافی ویتامین D برای قوی شدن استخوان‌های کودکان و تقویت سیستم ایمنی آنها برای مقابله با التهاب، عفونت‌ها و باکتری‌ها ضروری است. استخوان‌ها برای استحکام به مقادیر کافی از کلسیم و ویتامین دی نیاز دارند. اگر کمبود ویتامین D جدی گرفته نشود، روند ضعف استخوان‌ها ادامه پیدا می‌کند و در بزرگسالی به بیماری پوکی استخوان تبدیل می‌شود.

ویتامین D از طریق جذب نور خورشید و خوردن غذا وارد بدن می‌شود. در طول پاییز و زمستان، زمانی که کودکان در معرض اشعه خورشید قرار ندارند، برای پیشگیری از کمبود این ویتامین به کودک خود مواد غذایی سرشار از ویتامین دی و مکمل بدهید. کودکانی که چاق هستند، پوست تیره دارند، به ندرت بیرون می‌روند یا لباس‌هایی می‌پوشند که روی بیشتر پوستشان را می‌پوشاند، معمولاً به مکمل نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که سطح کافی ویتامین D را در تمام طول سال دریافت می‌کنند.

غذاهایی مانند ماهی قزل آلا، ساردین، ماهی تن، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ و قارچ شیتاکه حاوی مقدار زیادی ویتامین D هستند. بعضی از مواد غذایی که از فروشگاه‌ها خریداری می‌شوند، مانند شیر، فرآورده‌های لبنی و بسیاری از غلات و حتی آب پرتقال با ویتامین D غنی شده‌اند.

والدین می‌دانند که محافظت از پوست فرزندشان در برابر آفتاب سوختگی‌های خطرناک، آسیب‌های پوستی و سرطان‌های پوست در آینده با استفاده از کرم ضد آفتاب مهم است. اما کرم ضد آفتاب می‌تواند تولید ویتامین D را کاهش دهد. توصیه می‌شود والدین به کودکان اجازه دهند قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب، 10 تا 15 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به کودکان اجازه می‌دهد تا نیازهای ویتامین D خود را برآورده کنند.

نقش ویتامین D در سلامت کودکان

  • کمک به جذب کلسیم در بدن
  • کمک به تشکیل استخوان‌ها و استحکام دندان‌ها
  • افزایش رشد قدی کودکان
  • حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات

ویتامین E

ویتامین E خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از بافت‌های بدن در مقابل اثرات مخرب رادیکال آزاد برخی از ترکیب‌های شیمیایی محافظت می‌کند. این ویتامین در گیاهان و در بیشتر دانه‌ها و مغزهای روغنی یافت می‌شود. این ویتامین در لایه چربی دیواره سلول و داخل سلول قرار می‌گیرد و از تخریب دیواره سلول جلوگیری می‌کند. ویتامین E از مهم‌ترین عوامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی، پوست سالم و چشم‌های سالم است.

ویتامین E در 2 تا 10 سالگی نقش مهمی در رشد و تکامل کودکان دارد. از علائم کمبود ویتامین E در کودکان می‌توان به مشکل در راه رفتن یا هماهنگی عضلات بدن، درد یا ضعف عضلانی،  اختلالات بینایی و خوب نبودن حال عمومی کودک اشاره کرد.

ویتامین E در طیف وسیعی از مواد غذایی مانند آجیل و دانه‌ها، بادام، تخمه آفتابگردان، بادام زمینی و کره بادام زمینی، غلات کامل، روغن‌های گیاهی، به ویژه زیتون و آفتابگردان و سبزیجات برگ دار و سبز یافت می‌شوند.

نقش ویتامین E در کودکان

  • تقویت عضلات
  • حفظ تعادل
  • تقویت سیستم ایمنی بدن کودک
  • کمک به حفظ سلامت پوست و چشم‌ها
  • کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری و عفونت

پروتئین

پروتئین از دیرباز به عنوان یک ماده مغذی مهم در رژیم غذایی انسان شناخته شده است. پروتئین‌ها بلوک‌های سازنده بافت های بدن هستند و به ترمیم و حفظ بافت های حیاتی کمک می‌کنند و برای رشد همه سیستم‌های اندام از جمله استخوان‌ها و ماهیچه‌ها بسیار مهم هستند. پروتئین‌ها در بدن نیز به عنوان آنزیم‌ها، مولکول‌های ایمنی، هورمون‌ها و پیام رسان‌های سلولی عمل می‌کنند. بنابراین پروتئین‌ها برای رشد و نمو هر کودکی حیاتی هستند.

پروتئین‌ها از 20 نوع اسید آمینه تشکیل شده‌اند. 9 مورد از آنها ضروری در نظر گرفته می‌شوند، زیرا فقط می‌توانند از طریق رژیم غذایی ما استخراج شوند و تنها منابع غذایی خاصی از پروتئین می‌توانند این اسیدهای آمینه ضروری را ارائه دهند. پروتئین‌های با کیفیت بالا شامل شیر و لبنیات (مانند ماست و پنیر)، تخم مرغ، گوشت، مرغ و ماهی می‌باشند. بسیاری از منابع پروتئین با کیفیت بالا، مواد مغذی مهمی مانند ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، روی، آهن و منیزیم را نیز فراهم می‌کنند.

مکمل برای کودکان

نیاز کلی پروتئین کودک با افزایش سن افزایش می‌یابد. برای دستیابی به اهداف پروتئینی انتخاب غذای غنی از پروتئین در هر وعده غذایی بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات در صبحانه یک تخم مرغ بگنجانید، برای ناهار و شام مقداری مرغ، ماهی یا گوشت پخته بگنجانید. پروتئین را در میان وعده‌ها افزایش دهید، ماست یونانی، پنیر یا کره بادام زمینی به نان اضافه کنید. یک فنجان ماست یا شیر برای کودکانی که رشد آنها به تأخیر افتاده است همراه با یک رژیم غذایی متعادل برای حمایت از رشد سریع در برنامه غذایی خود بگنجانید.

نقش پروتئین در بدن کودکان

  • رشد همه اندام‌ها و استخوان‌ها
  • ساخت ماهیچه‌ها، ترمیم و حفظ آنها
  • رشد و تکامل کودک
  • بازیابی و ترمیم بافت‌های ماهیچه‌ها، پوست، اندام‌ها، خون، مو و ناخن

کلسیم

کلسیم ماده معدنی است که نقش مهمی در بدن کودکان ایفا می‌کند. این ماده برای رشد و ساختن استخوان‌ها و دندان‌های قوی در دوران کودکی مورد نیاز است. استخوان‌های ما بیشتر کلسیم بدن را در خود نگه می‌دارند. 99 درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها یافت می‌شود. همچنین کلسیم به اعصاب، ماهیچه‌ها و قلب کمک می‌کند تا به خوبی کار کنند. نوزادی که کلسیم پایینی دارد بسیار بیمار می‌شود و در صورت عدم درمان کمبود کلسیم، بعداً ممکن است دچار مشکلات استخوانی و اعصاب شود.

معرفی مکمل برای کودکان - کلسیم

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که کلسیم، همراه با ویتامین D، ممکن است مزایایی فراتر از سلامت استخوان مانند محافظت در برابر سرطان، دیابت و فشار خون بالا. داشته باشد.

برای کودکان و نوجوانان در حال رشد، دریافت کلسیم کافی برای ساخت توده استخوانی ضروری است، که ممکن است به محافظت در برابر پوکی استخوان و شکستگی‌های بعدی در زندگی کمک کند.

هیپوکلسمی، که به عنوان بیماری کمبود کلسیم نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که سطح کلسیم خون پایین باشد. کمبود طولانی مدت کلسیم می‌تواند منجر به تغییرات دندانی، آب مروارید، تغییرات در مغز و پوکی استخوان شود که باعث شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود.

می‌توانید غذاهای حاوی کلسیم را به غذاها اضافه کنید تا کلسیم غذا را افزایش دهید.

  • انجیر خشک و زردآلو
  • سویا، نخود
  • دانه کنجد یا خمیر کنجد (تاهینی)
  • آجیل یا کره آجیل (آجیل کامل فقط برای کودکان بالای 3 سال با نظارت بزرگسالان مناسب است).

برای افزایش میزان کلسیم، به نکات زیر توجه کنید:

  • روزانه یک لیوان شیر یا ماست را جایگزین دمنوش یا آبمیوه شیرین کنید.
  • غلات صبحانه را با شیر به عنوان میان وعده در هر زمان میل کنید.
  • برای یک اسموتی خوشمزه ماست یا شیر را با میوه مخلوط کنید و به عنوان میان وعده مصرف کنید.
  • با منجمد کردن شیر یا ماست مخلوط با میوه، بلوک‌های یخی درست کنید.
  • با شیر دسر تهیه کنید. (مانند پودینگ برنج، کاستارد یا ژله شیر)
  • ماست را به عنوان سس سالاد، یا در غذاهایی مانند پاستا به عنوان جایگزینی برای خامه‌ترش امتحان کنید.

 

نقش کلسیم در بدن کودکان

  • استخوان سازی
  • افزایش استحکام استخوان و دندان‌ها
  • تقویت عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها

کلام آخر

در این مقاله از بهستان بهداشت به معرفی مکمل‌های ضروری برای بدن کودکان پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. توصیه می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر به وبلاگ ما سر بزنید و ادامه این مطلب را در پست بعدی بخوانید.